sâmbătă, 7 august 2010

Pipicitate

Recent, Ioan T. Morar constata pe blogul său că publicitatea a fost smulsă de criză "din cadrul ei decent" şi trimisă "la produs peste tot", inclusiv la pisoare, ceea ce i se pare "cam mult şi cam nepotrivit"... Întâi de toate mă-ntreb ce-nseamnă "cadru decent" pentru publicitate, că-mi vin în minte doar pornoşaguri, precum interminabilele transmisii-n direct de la înmormântarea Mădălinei Manole, asezonate cu reclame la deodorantele nebunaticei Barbara Blade, ori zguduitoarele reportaje despre victimele inundaţiilor, întrerupte generos cu reclame la apă îmbuteliată sub sloganul "Natura întâlneşte oraşul", sau expoziţia dedicată victimelor mineriadei din 13-15 iunie 1990, stropită din plin cu făgăduinţe de huzureală eternă în canapele Ikea, sau copacul tăiat pe altarul unei reclame la Fanta Shocata, sub genialul slogan "shocant de românească!". În fapt, că publicitatea pică în cele mai nepotrivite momente e mai degrabă regula, nu excepţia...) Naturelul lui ITM fusese zgâlţâit de-o reclamă la sport.ro, prelevată din fundul unui pisoar de mall. Deşi îl ştiam înzestrat cu simţul umorului, acum s-a dovedit cam zgârcit, lansând doar chicoteala că bărbaţii sunt invitaţi să se slobozească pe brand... Întâi de toate, merită precizat că onorabila criză a fost pe nedrept amestecată aici, iar conaţionalii noştri pot fi suspectaţi de orice, dar nu de originalitate, după cum s-a văzut şi la brandul de ţară. Acum patru ani, postul de televiziune ESPN făcea cam aceeaşi ispravă publicitară, mulţumită agenţiei braziliene Duda Propaganda. Cu doar 6,99 de lire vă puteţi comanda şi dvs. două astfel de jucărioare, care pot fi personalizate la cerere cu numele echipei, antrenorului, coechipierului, mogulului sau şefului preferat...
Iar asta nu e nimic pe lângă isprava băieţilor de la radio Free FM, care şi-au pus chiar feţele în calea "jeturilor de simpatie" (apud ITM). Acest agregat de pisoar chiar vorbeşte! Şi se numeşte, nu râdeţi, Interactive Urinal Communicator:
Dar dacă vreţi ceva cu adevărat hazliu şi isteţ, iată această reclamă la Mini Cooper care vă-ndeamnă să vă probaţi îndemânarea printre mini-jaloanele rutiere înşirate-n pisoar:

În industrie, astfel de reclame sunt deja clasice, incredibil de eficiente în raport cu aşa-zisele "cadre decente": cam de cinci ori mai rentabile decât machetele din Pagini Aurii, de exemplu. Ba chiar, colac peste toaletă, chiar de zece ori mai eficiente dacă-ţi inviţi clienţii să-şi şteargă cu ele nevoile: imaginaţi-vă cel mai recent brand al patriei vopsit pe sulurile de hârtie igienică din lumea largă... Ar fi posibil ceva mai profund? :)   

5 comentarii:

mos_groparu spunea...

uite acilea un cadru decent http://www.dilemaveche.ro/sectiune/mass-comedia/articol/apa-minerala-si-invitati-surpriza de publicitate nici scoasa la produs nici sifilitica dar de sub aceeasi matreata care patroneaza si gandurile itm-ului. s-ar putea ca peste vreo doua sute treizeci si sapte de ani cand elvetienii vor accepta cu catel si purcel sa ne mulga caprele negre pe o perioada nedeterminata sa nu mai punem gingiile la tot felul de branduri intelectuale sau abatoare de stiri asa fara sughit. ci sa le pice lor audienta perpendicular cu pietrele la rinichi.

Mugur Grosu spunea...

excepţional articolul lui Cezar Paul-Bădescu, mulţam pentru link, îmi scăpase :)

Anonim spunea...

am vazut aicea in Ineu, judetu Arad (unde stau acuma) un afis la baie pe care scrie ,, nu aruncati tampoanele in veceu,,. deci nu se pune problema de reclama decat daca scrie ,,nu aruncati tampoanele allways in veceu'' .

textier spunea...

Din cîte ştiu eclamele din bude sînt fieful lui Mircea Toma, prin al său OOPS Media. ITM ar fi trbuit să ştie, nu? Sau acum sînt certaţi?

Mugur Grosu spunea...

ei, certaţi, doar niţel kamikaţi!
(de-un lucru ştiu sigur că-i ţine în opoziţie: Roşia Montană. unul ar vrea-o verde, altul aurie...)

nu ştiu dacă-i campania Oops (şi nu-s sigur c-ar avea exclusivitate în bude). am răsfoit site-ul lor dar n-am găsit mall-ul Afi Palace pe lista. am găsit, însă, o prezentare tare isteaţă: "Noi suntem cei care venim in intampinarea nevoilor clientilor dumneavoastra!" lol. de necontestat.

şi mai interesantă e secţiunea "Vrei sa devii cunoscut?" (e de vreo doi ani, dar nu se ştie...)cică: "Artistii care doresc expunerea lucrarilor in locuri cu o multime de vizitatori zilnic pot intra pe www.indoorartgallery.ro" Nu-i o idee aşa de rea pe cum sună. Eu am făcut asta pe la finele lui 1993, împreună cu Gili Mocanu, în buda clubului de jazz al lui Harry Tavitian, în Constanţa (îmi place să cred c-am fost pionierii schemei cu ieşitul în calea nevoilor publicului, hehe). Au fost de departe cele mai populare lucrări din toată expoziţia!