vineri, 21 ianuarie 2011

Grosu vs. Doinaş

Titanic Fals

Isteţul cu roţi de argint

Un prinţ în Merţan îndrăgind deplasarea
pe plajă spre marea cea neagră gonea.
Tăindu-şi adânc în nisipuri cărarea
lovea în claxonul de-argint şi răcnea:

-Feriţi, că vă taie-n bucăţi mai concise
isteţul cu roţi de argint valoros
ce nu ştie frica şi greu de ucis e
da-i vine să verse la mersul pe jos!

- Străine, făceau servitorii-n sandale,
maşini ca acesta n-au drum pe aici,
mai bine te-ntorci pe şosele tale
că-ncolo e apă, şi zău, te complici.

Dar prinţul trecea claxonând înainte,
scobea decolteuri cu ochi lipitori,
zvârlind din culcuş fetişcana fierbinte
ce-n slip îşi îndeasă absconse comori.

Spre nuri îşi zorea cauciucul cel gros:
- Veniţi, că vă-mbracă-n benzină cu plumb
isteţul cu roţi de argint amoros,
veniţi, cum America vru la Columb!

- Străine, mai şterge-ţi parbrizul de muci,
ziceau slujnicuţe cu alb poponeţ
iar el clefăia claxonându-le: buci!
şi dinţi-i sticleau pecum ou-n coteţ.

Şi-n valuri ţâşnea spumegând glamuros:
- Priviţi cum şi marea se face covor
în calea versatului prinţ musculos,
priviţi cum îi linge nervosul picior!

- Străine, e moartea, cu tronc o să-i pici,
ziceau valuri albe cu pieptul de preţ,
dar el claxona veselindu-se: brici!
şi-n volburi lucea viitoru-i măreţ

Iar el doar vâslea, jubilând, din măsele:
- Priviţi unde-şi află parcare şi loc
isteţul cu roţi de argint din manele,
priviţi şi-l cântaţi în baladele rock!

- Străine, de-acum te-ai pişat în bocanci,
şopteau meduze plescăind îndrăzneţ,
dar el grohăi zvârcolindu-se: canci!
la ceruri suind ca un pârţ de mistreţ.

Sub bolţi pâlpâia ca-n văzduh păpădia:
- Priviţi cum îşi face select avatar
isteţul ce maxim iubea melodia!
priviţi şi filmaţi-l, daţi poze la ziar!

- Străine, eşti mort ca un floc în obor,
ziceau neutrinii râzând cu dispreţ
dar el pâlpâia consolându-se: zbor!
şi încă zvâcnea din nimicul pizdeţ.

Dar unul din îngerii palizi ai bolţii
ce-n ceruri lingea pe un băţ acadea
scăpă un vânt inocent de emoţii
şi-l stinse, cum ştergi un pantof de perdea.

21 de comentarii:

dan iancu spunea...

parca suna mai bine:)

Mugur Grosu spunea...

"parcă" ăsta nu-mi sună prea bine :)

an inmigrante spunea...

slab, prea jos dus, e un alt text, nu parodiază decât metrica şi retorismele. e jos şi faţă de multe din textele din seria faină Titanic fals
"Muceafărul":)

Mugur Grosu spunea...

ia-te de mână cu Mircea, gândiţi la fel :)

an inmigrante spunea...

ba, gândim la fel, eu şi toa:)) am zis, comentând mai sus: na, gândesc ca Mirce:) dar nu e aşa, ştii bine.
dacă scriam numai "slab, prea jos dus", era ceva, să zicem, de oftică. te gândeai, ce are bursucul ăsta?
dar am mai scris şi "text", "parodiază", "metrică", "retorisme", şi m-am băgat în treaba filologilor. să-mi fie ruşine!
dar, las-aşa! merge! uite câte laicuri ai:))
să-mi frec una peste botul meu de licenţiat!

Mugur Grosu spunea...

vezi dacă n-ai venit la cenaclu? te-ai fi distrat în famiglie. textul ăsta a fost ca o bilă paranormală de bowling: după unii culca toate popicele, după alţii le ridica :)

Florian spunea...

eu cred ca te-ai folosit de ARS POETICA lui Augustin Doinas ca sa te distrezi cu proto-maneaua Lordul John a lui George Cosbuc: http://ro.wikisource.org/wiki/Lordul_John
ars manelica :))

an inmigrante spunea...

am jucat o singură dată baoling:)) după care am rămas cu bilele acolo. după unii, cică ar fi bine, după alţii, cică unii ar fi rău intenţionaţi:)
şi de-aş fi ubicuu, aş vrea să fiu mereu acasă:) de-aci, le vezi pe toate în roz. kinky-pinky:))

Mugur Grosu spunea...

Florian: asta-i bună :) e şi domnul Coşbuc în atenţia corporaţiei noastre, dar Lordul John n-a intrat încă-n atenţia celor de la resurse umane... [sigur, deşi "neserioasă" şi ea, acea anecdotă în versuri se-nscrie-ntr-un "statement" solemn: semănătorismul, elevarea ţăranului prin cultură tralala]
nici partea cu protomaneaua nu e departe de chestiune, căci spuneţi bine cu Ars Poetica [aia mă interesează mai mult, şi la modul cel mai (auto)ironic, aşa că-n volum voi trece-n revistă şi câteva astfel de flamuri-flambante]. nu se cuvine să ne justificăm aici [deşi Doinaş a făcut-o, în "Orfeu si tentatia realului"] dar aş aminti nişte neamuri deloc neglijabile pt. pedigriul prinţişorului lui Doinaş. dacă nu "Muceafărul", cum spune Sorin, măcar Emirul din "Noaptea de decembrie" a lui Macedonski:
"Şi el e emirul, şi toate le are...
E tânăr, e farmec, e trăsnet, e zeu,
Dar zilnic se simte furat de-o visare...
Spre Meka se duce cu gândul mereu"

Anonim spunea...

„Ideea fundamentală e comparațiunea dintre lucrarea încrezută și naivă a predecesorilor noștri și lucrarea noastră trezită, dar rece... Predecesorii noștri credeau în ceea ce scriu, cum Shakespeare credea în fantasmele sale... Comparațiunea din poezia mea cade în defavorul generației noi și – cred – cu drept.” (Eminescu despre "Epigonii")
Pe mine la asta m-a dus cu gândul. Tot un denunţ violent, dar care acum bate mai degrabă spre condiţia poetului contemporan.

Ioana-Alina

Anonim spunea...

exagerati!!

Mircea Ţuglea spunea...

Băi, tot slab mi se pare - şi la citire şi la auzire - singurele versuri care-mi plac (dar şi aşa, sună eminesciano-parodic, nici o treabă cu Doinaş) sunt: "Dar unul din îngerii palizi ai bolţii / ce-n ceruri lingea pe un băţ acadea"... Eşi mult mai bun unde nu parodiezi nimic, decât poate pe tine însuţi - ce ţi-o fi trebuind ţie chestiile astea, la ce-ţi folosesc? E aproape ca o auto-deconspirare...

claudiu komartin spunea...

din cicul "la paşa vine un arab"...

Mugur Grosu spunea...

dar ce v-aţi aprins, boieri dumneavoastră! :)
Mircea: nici poemele grase nu-mi folosesc la nimic, de ce-aş avea alte pretenţii acum? măcar mă distrez de minune. da, sunt un plezirist

Claudiu: dacă vrei aşa, fie, deşi e loc de mai rău: trimiterea e chiar mai "jos", la manele, e destul de clar textul. cam asta-i cu ars poetica luată la bani mărunţi. azi.

an inmigrante spunea...

la Mugur vine-un kamikaz
la fel ca primul, dar mai sturm und graz
:))

Mugur Grosu spunea...

ba foaie verde de gang bang,
era de-a dreptul sturm und drang!

an inmigrante spunea...

sturm und drang o fost, maestre
ce-o fost sturm mai drăngăneşte
ca o tinichea sub ploaie
şi-unde-i sturm, dranga se-ndoaie
:)

Yigru Zeltil spunea...

Remember "tristetul cu colti de argint"?...

Cred si eu ca vrei sa fugi de trecut mergand inspre trecut! :)

Lasand gluma la o parte, ma intreb: la care volum te referi? Ziceai: aia mă interesează mai mult, şi la modul cel mai (auto)ironic, aşa că-n volum voi trece-n revistă şi câteva astfel de flamuri-flambante. Vrei sa scoti o carte?? (Nu, scuze, nu pot sa te ajut cu nimic, chiar mie insumi mi-ar trebui o heditura...)

Flambantul Zeltil

Mugur Grosu spunea...

Yigru: bravo, dacă ai reţinut "tristeţul" înseamnă că mă citeşti cu atenţie, meriţi un supliment, te pun primul pe listă la următorul volum :) da, sper să fie Titanic Fals, anunţasem la cenaclu că aş vrea anul ăsta să isprăvesc cu acest proiect neserios (da, vor fi doar parodii) să-l dau la tipar şi să nu mai aud de el (cam aşa s-a-ntâmplat cu toate cărţile până acum, aşa că nu văd de ce s-ar schimba socotelile la a cincea). uite, se fac 7 ani de când am publicat primul text sub titlul Titanic Fals [la AgoraOnline, aici: http://www.aol.ro/2004/martie/galeria/galeriamg01.htm ] şi deja mulţi mă sfătuiesc să renunţ la titlu, că l-au tocit deja alţii, de la Caţavencu până la [ultimul sosit] Prelipceanu [am găsit şi eu textul său, în Ramuri: http://revistaramuri.ro/index.php?id=1351&editie=53&autor=de%20Nicolae%20Prelipceanu ]
să-l schimb? să nu-l schimb? alte idei de titlu pt. o carte de parodii dubioase?

Simone spunea...

Bre, am vazut la tevere: te-a facut Soviany cel mai tare parodist in viata? Te-a facut! Scoate cartea la interval! Restul nu mai conteaza :)

Yigru Zeltil spunea...

Eu aș zice să nu-l schimbi. Cu cât mai tocit (în genul Munților Măcinului), cu atât mai bine. :)