Sub genericul “peştişorule de aur, fă-mi un fluviu de vodcă şi apoi mai adu-mi una mică“, niște domni de bine, fabrici și uzine, mări se vorbiră și mi se stropșiră ca să mi-o declare zi de sărbătoare ziua de 5 mai, să se dea la crai, sub ucazul statului, ca Ziua Bărbatului. Globally thinking, cum ar veni, this is a man's world, respect, însă locally am mai vrea una mică. Ce se-ntâmplă: un comitet de inițiativă cetățenească intitulat Organizația Bărbaților din România (pe scurt, o-be-re) a lansat, recent, proiectul legislativ privind instituirea zilei de 5 mai drept sărbătoare legală ca Ziua Bărbatului, inițiativa primind aviz favorabil de la Consiliul Legislativ și fiind publicată în Monitorul Oficial, urmând a intra în procedurile parlamentare în vederea legiferării.
În capul cetei masculilor alfa veni însuși fostul senator omega Paul Ghițiu, care-a declarat răspicat: “Entuziasmul, implicarea oamenilor sunt cele mai grăitoare dovezi că acest proiect legislativ are un fundament clar în conștiința publicului român!“ Fundamentul îl știm, de la Godfather of soul, aka James Brown (care, apropo, s-a născut în 3 mai, 1933): “It’s a man's, man's, man's world”. Ce nu bănuiam, și ni s-a comunicat ferm, e că sărbătoarea n-ar fi menită viciilor solitare specifice gen gonflarea cu bere, guițatul la striperițe sau meciuri, ci timpului “pe care bărbatul îl va dedica activităţilor gospodăreşti, mai mult decât în timpul săptămânii.” Mai mult, atenți la tot și la toante, generoșii masculi au inclus, la pachet, și schimbarea zilei de 8 martie în sărbătoare legală, drept Ziua Femeii – care, globally, fusese consființită din 1977 de către Adunarea Generală a ONU însă, locally, e celebrată oarecum clandestin. Nu-i așa că-i drăguț? Ce insultă mai dulce-ați găsi? E o lume-a masculilor: e nevoie ca ei să-și mai ceară un rând pentru ca ele să-și poată lua ce primiseră deja, dar cu vorba... (Răsturnând, de câte ori e nevoie, celebrul vers al lui Brown: “But it wouldn't be nothing, nothing without a man”. Apropo, cât o fi de cunoscut amănuntul că textul lui James a avut-o co-autoare pe Betty Jean Newsome?) Instituirea Zilei Bărbatului, de 5 mai, și a Zilei Femeii, de 8 martie, “și refacerea în sărbătoare a unității primordiale a omului, prin dubla sărbătorire a femeii și bărbatului, vor fi un câștig istoric și de imagine pentru țara noastră!” – declamă inițiatorii de la O-be-re. Ce anume? Ce bere? Adică lucrurile, de fapt, stau așa: afară-i vopsit gardul, înăuntru-i Leo Burnett. Care-a scornit această campanie / farsă legislativă pentru generosul client Bergenbier: “Ziua Bărbatului vine să întărească poziționarea Bergenbier ca bere masculină, construită pe baza platformei de comunicare lansată în urmă cu 2 ani. Stând de vorba cu targetul, am realizat „frustrarea” lor și „fronda” vizavi de numeroasele zile dedicate femeii. Astfel întregul proiect a pornit de la acest insight profund masculin. Bergenbier nu a făcut decât să pună în aplicare o dorință aflată latent în mințile multor bărbați”, ne dumiri Victor Stroe, strategic planner Leo Burnett. Să lipim nițel gardul cu brandul, ca să pricepeapă barda: deci stând de vorbă cu targetul, se identifică o frustrare, un insight profund masculin; întru a sa alinare se promit fluvii de bere, se face o oaste țivică, se tocmește un fost senator, se prepară o lege-hoax, se bagă diversiuni muierești, se presară drepturi, istorie, țară, se trimite în Parlament, la cuptor. Se servește cu sânge rece. Ok. Dar de unde până unde 5 mai? O fi de sufletul micilor mistuiți de proletariat de-ntâi mai? Or de sufletul lui Karl Marx, născut chiar de 5 mai (1818), “strategic planner-ul” luptei de clasă și-al dictaturii proletariatului – grosul target-ului frustrat, cu insight-uri atât de profunde încât numai berea le poate ajunge? Un alt scenariu, propus de organizația TATA (Alianţa Antidiscriminare a Tuturor Tăticilor) – spune că “ziua de 5 mai a fost aleasă de echipa de proiect care nu s-a raportat decât la ziua de naştere a şefului lor, care a considerat că propria aniversare merită să devină zi liberă “. Mai mult, Alianța se opune cu indignare farsei legislative, considerând că “întreaga campanie publicitară 5 mai - Ziua Bărbatului, zi liberă jigneşte bărbaţii din România, deoarece aceştia sunt prezentaţi drept băutori de bere, microbişti fanatizaţi, bădărani, libertini, imaturi.” Prin industrie circulă și butada că fondatorii Leo Burnett România (un el și o ea - frații Ioana și Ștefan Iordache), au în business următorul insight: “nu pierde vremea să numeri banii, că nu mai ai vreme să faci alţii!” Nu se putea final mai chibzuit pentru acest articol, unde vom celebra personalitatea lui Orson Welles – născut la 6 mai 1915. I se potrivește ca o halbă de bere în mână următorul citat din Citizen Kane:
“- Dle Kane, sunt o grãmadã de statui în Europa pe care nu le-ați cumpãrat încã.
- Nu mã poți învinui pe mine,dle Bernstein. Ei fac statui de 2.000 de ani, pe când eu cumpãr doar de cinci.”
* articol publicat în revista Tomis din Constanţa
3 comentarii:
excelent art.
james brown e un tatic, dar mie imi place 'a man's world' cu cher, pt. dramatism si autenticitate. acum ca imi zici ca e o femeie textier, inteleg.
... si un 'insight' de la unul din breasla. raspunderea finala nu e a publicitarului, ci a clientului, in cazul de fata interbrew.
dsp. ce ar fi (chipurile) profund masculin in brand-ul (si cica si in berea ca atare) bergenbier, am scris acum 1 an in dilema, si acum 2-3 luni in iqads... bashca imi intra din nou azi in dilema altcv (la cererea clientului... c.p. badescu)!
luni 5 mai o sa fac cu toate un grupaj pe blog. o sa linkuiesc si art. tau, care completeaza dezbaterea.
da, dom'le, conspiraţiile astea te fac să te îndepărtezi de orice constituie, la prima vedere, o iniţiativă patriarhală, sănătoasă, cu brand frumos. dar dacă sapi şi vezi ce brand are, ţi s-a pleoştit entuziasmul dacă nu şi altceva. mişto scris şi săpat pe lângă problemă. iar gluma din final e de tot umorul. face!
dan
Gand la gand...
Sunt abia vreo 5 zile de cand le-am trimis un mesaj de protest celor de la CNA, chiar de pe site-ul lor, enervat la culme de campania desantata de sustinere a initiativei legislative pentru instituirea "zilei barbatului", campanie la care s-au inhamat, deloc dezinteresat, sunt sigur, mai multe televiziuni, care se intrec in a-l avea ca invitat pe Bogdan Enoiu, autorul, daca nu ma insel, si a campaniei publicitare pentru Bergenbier. Picatura care mi-a umplut paharul rabdarii a fost o emisiune a lui Teo, la Prima TV, unde acest Bogdan Enoiu era in mare verva, nefacand nici un secret din faptul ca ideea a plecat tocmai de la acea campanie publicitara, dar considerandu-se la adapost de orice sanctiuni, din punctul de vedere al Legii Audiovizualului, prin faptul ca nu pronunta numele firmei ale carei interese le servea, dar mizand pe inteligenta telespectatorilor. Tocmai acest lucru le reprosam cerberilor de la CNA, faptul ca se fac ca nu vad mesajul publicitar subliminal continut de campania de sustinere la TV a initiativei legislative. Iar daca actuala forma a legii nu le permite sa intervina in astfel de cazuri, le recomandam sa lucreze la imbunatatirea ei, in loc sa-si piarda timpul cu inventarierea unor pretinse "greseli gramaticale" comise de Mircea Badea. Bineinteles, nu-mi fac nici un fel de iluzii ca o sa-mi si raspunda.
Mi-a placut figura pe care le-au facut-o celor de la Bergenbier, cei care promoveaza "Stejarul".
Trimiteți un comentariu