miercuri, 31 martie 2010

Plagiatul s-a umplut de scame

În urmă cu câteva zile, un renumit dansator din buricul degetului mijlociu se amuza de soarta unui articol pe care-l anunţasem acum două săptămâni [aici], insinuând că ar fi păţit ceva ruşinos în drum spre tipografie. Ei bine, dispărutul şi-a făcut apariţia azi, cu ruşinea nereperată, în Bâlciul Deşteptăciunilor de la pagina 20 a revistei Kamikaze. Permiteţi-mi să-mi autoplagiez aici măcar începutul:

Imaginaţi-vă că la o emisiune TV e prezentat un preşcolar genial care-şi recită creaţia personală, un poem fluviu: „Coboli în jos, luceafăl blând, alunecând pe-o lază...“ Fireşte, aţi recunoscut versurile lui Eminescu, dar presupuneţi că realizatorii emisiunii sunt mai puţin pregătiţi, aşa că sunt extaziaţi de talentul micuţului. Şi nu numai ei: asistenţa e în delir, Monica Columbeanu îl cere de soţ în direct, mogulul anunţă că va mări salariile cu 100%, cameramanii plâng în hohote iar din obiective ţâşnesc lacrimi cât pumnul lui Bute. Băsescu varsă şi el o lacrimă în urechea mogulului, Boc lansează programul Prima Casă de Creaţie şi Procreaţie, Ianukovici donează Insula Şerpilor românaşilor supradotaţi iar Medvedev şi Obama convin să organizeze un colocviu literar antirachetă în pasajul Pipera-Tunari. Dar euforia globală e tulburată de apariţia unei poze obscene într-un tabloid: facsimilul poemului original publicat de Eminescu în 1883. Lumea e consternată, Monica nu mai divorţează de Irinel, mogulul taie 200% din salarii, lacrima lui Băsescu îngheaţă şi cade în paharul de whisky iar Gabriel Resources preia Insula Şerpilor, să planteze acolo pădurea promisă în schimbul Apusenilor. Şi tocmai atunci apare omul providenţial, o autoritate în literatura tânără şi intrauterină, care demontează suspiciunea de plagiat: preşcolarul a folosit litera “l” în loc de „r”, ceea ce schimbă fundamental universul de sensuri din cinstitul poem. Iar dacă Eminescu are-o problemă, să-l dea în judecată pe preşcolar! (...)
* Articolul poate fi citit integral în revista Kamikaze (nr. 3, 31 martie-6 aprilie) - pe care-o găsiţi, fireşte, doar la chioşcurile scăpate de sub control, ca şi noi.

10 comentarii:

alice spunea...

l-am luat pe kmkz o yeaaaaaaaaaaaaaa
mişto musiu mugure

doamna trei spunea...

m-ai facut curioasa cum i-a inghetat lacrima lui baselu si i-a cazut in uischi. mi-am amintit ca anul trecut, presedintele a refuzat sa bea tuica la o manifestare campeneasca(de teama sa nu-si strice imaginea).

Mugur Grosu spunea...

@doamna trei: a refuzat cu o gingie, cu celelalte a zis către presă "Lasaţi puţin camerele ca să beau ţuica asta" :) ca de obicei a aruncat măgăreaţa pe presă, în realitate eu zic că are ceva cu ţuica. nu i-o fi plăcând cum miroase. ştii că acum doi ani a dat de pământ cu legea ţuicii, care-i scutea de plata accizelor pe micii producători de răchie şi ţuiculiţă. dar dacă localnicii îi vârau sub nas un single barrel single malt tradiţional de la Gura Scotlandului ar fi cerut supliment şi pleca cu vreo 50 de sticle acasă, ca orice vaporean care n-a uitat de unde-a plecat. părerea mea

razvan spunea...

corect. Eminescu a clarificat totul. de unde si expresia "domeniu public". Bine, acum, daca aflam si ca Eminescu s-a jucat pe calculatoru lu' ala micu' chiar ca eram cucerit.

dar esti aspru cu tine. eu cred ca poti sa impachetezi si ciocolata doar sa iti scoti nasul de acolo unde il tii acum. si o sa vezi ca totul se lumineaza.

Dar acum m-ai facut curios "Plagiatul, marmota şi staniolul" cand zici ca apare?

Anonim spunea...

mugur, tu nu te mai plictisesti de subiectul asta mizerabil? o tii asa de doua luni. ok, o impostoare a plagiat un poet de doi bani. unii au pus botul, inclusiv un editor cunoscut pentru metehnele lui. lucrurile au fost date in vileag, lumea s-a lamurit, tu ai ramas blocat pe prostia asta? serios, cred ca nici daca aflam ca ioan es. pop l-a plagiat in ieudul fara iesire pe galatanu nu se vorbea cat s-a vorbit despre un "caz" MM-ist in care s-a-ntalnit hotzu cu prostu

Mugur Grosu spunea...

dragul meu anonim, sunt mai plictisit decat crezi, si nu doar de cazul asta minor. de cam toata zarva din gaunoasa noastra "lume literara", de baloanele de sapun cat aerostatele lui Jules Verne, de toata functionarimea care freaca luleaua literelor doar ca sa umfle-un cv, de toate fantoşele care strigă "literatura sunt io!" doar ca să mai tragă un fum la Paris, de toate paietele care-şi lasă ninsoarea tâmpă peste hazna.. si-acum la subiect: chiar n-o "tin aşa de doua luni". a fost un sungur articol de blog acum doua luni şi-a mai fost unul, acum două săptămâni, care documenta acest articol - care însă a fost publicat abia acum. nu mă osteneam să revin, dar am anunţat în primele rânduri de ce am făcut-o. nu-ţi face inimă rea din atât. e primăvară, sunt atâtea alte opţiuni. plus că e 1 aprilie. nimeni nu ia pe nimeni în serios acum. nici în restul anului, dar azi măcar ştim motivul

Iulian Tănase spunea...

Eu l-am rugat pe Mugur să scrie acel articol pentru Kamikaze.
Am citit şi reacţia lui Ţupa din rocultura: textul lui Ţupa este o prostie lipsită de haz.

razvan spunea...

Acum, orice este o prostie pe langa competenta cu care e abordata probloema in articolul citat mai sus.

ar fi culmea sa zic ca eu am cerut caricatura cu iepurasii homosexuali cerand drepturi de difuzare. dar nu.

a venit de la sine, I guess.

Anonim spunea...

acum inteleg de ce spunea Marin Mincu de Razvan Tupa ca e prost. m-am convins cu virf si indesat ca pe unii atit ii ajuta mintea

razvan spunea...

si Eminescu era de aceeasi parere, sunt convins